A Magyar Értelmező Szótár szerint az „öntudat valakinek vagy valamely közösségnek a saját szerepére, értékére vonatkozó ismeret.”

Az Érmellék fogalmának valamint anyagi és szellemi értékeinek ismerete feltételezi az érmelléki tudat létezését. Az itt élt vagy élő emberek által létrehozott kiemelkedő építészeti és tárgyi, valamint szellemi megvalósítások megismerése  egyértelműen segíti az érmelléki tudat kialakulását, élmélyülését.

Az öntudatnak, akárcsak az istenhitnek az  ismeretek mellett van egy jó adag érzelmi összetevője is. Például a szalacsi kőhíd vagy az érmelléki falvak pincesorai egy más vidékről származónak csak egy építészeti különlegesség, de nekünk érmellékieknek többet jelent, mert elődünk munkáját tükrözi, életünk része és ezért valamilyen formában szeretjük is ezeket. Elvesztésük vagy átalakításuk lelkileg megviselne bennünket.

vendegvaras_galospetri_pince

Vendégvárás a gálospetri tájház pincéjében

Az ember társas lény, fontos számára, hogy közösséghez (család, egyház, tájegység nemzet, stb.) tartozzon. Egy közösséghez tartozás érzelmi pluszt jelent, általa teljesebb az életünk. Megismerve az Érmellék nagy szülötteit (Ady Endre, Kölcsey Ferenc, Kazinczy Ferencz, Fényes Elek, stb.) büszkék lehetünk rájuk, mert közülünk emelkedtek ki, az itteni emberek jellemvonásait ismerhetjük fel bennük, közünk van hozzájuk.

Kazninczy Ferenc, Érsemjén szülötte

Kazinczy Ferenc, Érsemjén szülötte

Különösen fontos szerepe van az iskoláknak az érmelléki tudat kialakításában a tájegységgel kapcsolatos ismeretek elsajátítása által. Erre lehetőség van az osztályfőnöki órákon, vagy iskola másként program keretében.

Emlékhelyek, múzeumok látogatása, faluséta alkalmával néprajzi és helytörténeti témák feldolgozása mind-mind lehetőség a tanulók számára az Érmellék és lakóhelyünk megismerésére. Ugyanis az ebben a korban megalapozott értelmi és érzelmi ismeretek segítenek egy stabil gyökerekkel, közösségi tudattal rendelkező felnőtt emberré válni.